Lindbäcks levererar 90 moduler till Finland

Lindbäcks testar ny affärsstrategi, på en ny marknad. 90 moduler levereras nu till Finland.
– Vi ser detta som ett test, här säljer vi produkt, inte entreprenad, säger David Sundström, affärsområdeschef norra Sverige, Lindbäcks.

I finska Vanda 40 minuter nordöst om Helsingfors byggs inom kort ett hus på sju våningar som ska rymma 50 lägenheter. Basen i bygget levereras från Lindbäcks Bygg, hela 90 moduler ska rulla över gränsen till det aktuella bygget. Ordervärdet är 31 miljoner kronor.

Men, affären är inte lik något annat Lindbäcks Bygg gjort tidigare.

David Sundström, affärsområdeschef norra Sverige, Lindbäcks:
– Det här är en rolig utveckling av flera anledningar för oss. Finland är en intressant marknad med en gedigen kunskap och intresse för trä som byggmaterial. Normalt säljer vi helhetslösningar, vi bygger hus, men här säljer vi mer våra moduler som en produkt. Det är alltså inte en entreprenad. Vi ser det här mer som ett test, som vi kan utveckla för fler affärsmöjligheter i framtiden.

Kunden SPKT, Suomen Puukerrostalot Oy, har sedan 2018 ett avtal för tekniköverföring som innebär att SPKT OY får utbildning och träning för sina anställda i Lindbäcks byggsystem.

Teppo Laurila, VD, SPKT:
– Jag är glad över att vårt samarbete fortsätter genom detta projekt. Vi är starkt involverade i att bygga en framtid för träproduktion i Finland tillsammans med Lindbäcks.

Stefan Lindbäck, vd, Lindbäck Group:
– Affären är ett led i vårt technology transfer-avtal och är tänkt att utveckla vårt samarbete. Via avtalet säljer Lindbäcks inte bara produkten, utan även vårt ”know how”. Det är en spännande affärsmöjlighet för oss om vi kan vidga vår marknad på det här sättet.

– Innovation ligger i vår tradition, vi vill alltid tänka nytt och testa nytt. Det ska därför verkligen bli spännande att följa och analysera den här konkreta affären.

David Sundström, affärsområdeschef norra Sverige, Lindbäcks Bygg: 070-579 61 96

Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Group: 070-696 52 45