Boendeinformation

Jag har inte fått min hyresavi, vad beror det på? Hur gör jag för att få en parkeringsplats med motorvärmare? Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand? Här har vi samlat de vanligaste frågorna – svaren hittar du när du klickar på frågan.

Hittar du inte det du söker kontakta oss på kundtjanst@lindbacks.se eller på 0911-23 10 10 (telefontid 12.00-14.00 mån-tors.)

Vanliga frågor

Hur gör man för att söka bostad hos Lindbäcks Fastigheter?

Vi vill att alla som söker bostad hos oss gör det via vår portal och registrerar sig som sökande. Där kan du även läsa mer om vår uthyrningsprocess under ”Så söker du bostad”. Lediga objekt publiceras på vår portal, där du också anmäler ditt intresse. Kontakten sker framförallt via mail.

 

Jag har inte fått min hyresavi. Vad beror det på?

Hyresavin skickas inte ut, den hittar du på ”Mina sidor”.

Du kan även anmäla dig till e-faktura via din internetbank, då får du din hyresavi direkt dit.

Om du har autogiro skickar vi inte heller ut någon avi, men du hittar den alltid på ”Mina sidor”.

 

Jag skulle vilja ha en parkeringsplats med motorvärmare, hur gör jag då?

Maila kundtjanst@lindbacksfastigheter.se så hör vi av oss om det finns någon plats ledig. Vi skickar kontrakt och ett parkeringstillstånd med posten hem till dig när du blir tilldelad en plats.
Observera att vi i dagsläget har kö till parkerings-/garageplatser på vissa områden. Enbart hyresgäster kan stå i denna kö.

 

Hur säger jag upp en lägenhet?

En uppsägning ska alltid ske skriftligt av samtliga kontraktsinnehavare (via mail går också bra).
Du har alltid tre månaders uppsägningstid från kommande månadsskifte. Du är under uppsägningstiden skyldig att visa din lägenhet för nästa tilltänkta hyresgäst.

Du kan läsa mer under ”Uppsägning och utflyttning”.

 

Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Under vissa förutsättningar och under en tidsbegränsad period, kan du få hyra ut din lägenhet i andra hand om du ska arbeta eller studera på annan ort.

Läs mer under Andrahandsuthyrning.

 

Vilka typer av elinstallationer får jag själv genomföra?

Du byter själv lampor och lysrör. Du får även byta vägguttag, strömbrytare samt ansluta och byta ljusarmaturer i torra utrymmen. Anlita alltid en behörig elektriker vid övriga elinstallationer. Hemförsäkringen gäller inte om det börjar brinna på grund av en felaktig installation. Elutrustning som används utomhus, exempelvis balkongbelysning, måste vara godkänd för utomhusbruk. Eventuell infravärme måste vara fast installerad med strömbrytare.

 

När får jag tillträde till min nya lägenhet?

Du får tillträde till lägenheten från och med kl 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Är det en lördag, söndag eller helgdag är det inflyttning kl 12.00 första vardagen därefter.

 

Får man grilla på balkongen?

På grund av brandrisk är det förbjudet att grilla på balkongen.

 

Jag skulle vilja förändra min lägenhet, vad får jag göra själv?

Du har rätt att själv renovera lägenhetens yta på egen bekostnad. Men det är viktigt att det görs fackmannamässigt och att förändringen, gällande val av färger och mönster, håller sig inom ramarna för vad som anses rimligt. Om förändringen blir för extrem kan du bli skyldig att återställa lägenheten till ursprungligt skick när du flyttar.

Det är inte tillåtet att ändra lägenhetens planlösning, ta bort eller sätta upp en fast vägg eller göra öppningar i befintliga väggar. Du är välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor eller osäkerheter.

 

Får jag förvara något i trapphuset?

Nej, enligt lagen om skydd mot olyckor får ingenting förvaras i trapphus eller på en loftgång. Föremål som exempelvis cyklar, barnvagnar eller rollatorer kan försvåra eller förhindra en utrymning om det börjar brinna.

 

Är det tillåtet att ha husdjur i lägenheten?

Det är inte tillåtet med husdjur i möblerade lägenheter.