Lindbäcks bygger 183 hyresrätter åt Familjebostäder

Lindbäcks har börjat producera lägenheter för projektet Filmen för Familjebostäder. Filmen i Bandhagen är ett projekt med 35 hyresrätter. I veckan deltog vi också i första spadtaget för projektet Lådkameran, 148 lägenheter, också det i Bandhagen. Avtalen är avropade genom vårt ramavtal med Stockholmshusen och båda projekten kommer att uppnå certifieringen Miljöbyggnad silver.

– Jätteroligt att vi får fortsätta bygga de fina Stockholmshusen och att vi får fortsätta vårt samarbete med Familjebostäder, säger Peter Sohlberg, affärsutvecklare.

Lindbäcks bygger industriellt producerade flerbostadshus i trä och har en lång historia av innovativt byggande. – Vi bygger hus av hög kvalitet, resurssnålt och i trä och det ger stora fördelar för klimatet. Det är roligt och känns bra att våra kunder återkommande väljer vår produkt, säger Peter Sohlberg.

Projektet Filmen består av 35 hyresrätter i ett hus med tre trapphusingångar och fyra våningar högt. Lådkameran består av fyra hus i sju våningar och totalt 148 hyresrätter. De följer Stockholmshusens gestaltning med putsfasad och kommer båda två att byggas i stadsdelen Bandhagen i Stockholm.

Stockholmshusen är ett samarbetsprojekt mellan de tre allmännyttiga bolagen Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska Bostäder. Syftet är att öka nyproduktionen av välplanerade hyresrätter med en fin gestaltning som passar väl in i Stockholms stadsdelar.

Bildtext: Hanna Ivansson, Lindbäcks i mitten när Familjebostäder arrangerade första spadtaget i Bandhagen.

Fotograf: Fredrik Hjerling