Lindbäcks bygg mot strömmen – passerar 1,5 miljarder i försäljning

P R E S S M E D D E L A N D E. Inflationen dämpar köplusten, räntan är högre än på många år, bostadspriserna går ner och osäkerheten kring framtiden är stor. Mitt i denna bostads- och byggkris ökar Lindbäcks sin försäljning med 300% jämfört med föregående år.

Bostadsbyggandet i Sverige har gått ner kraftigt och det påverkar även Lindbäcks bygg, som med en industriell process bygger flerbostadshus i trä. De senaste åren har Lindbäcks arbetat med förbättringar på flera fronter, både för att möta en minskad marknad och för att öka lönsamhet. Bolaget har också tvingats att varsla personal och minska sin produktion.

Lindbäcks rapporterade tidigare under året en stark uppgång i order, den positiva utvecklingen har fortsatt och under årets första nio månader har bolaget sålt projekt för 1,5 miljarder kronor.

– Våra medarbetare har gjort ett imponerande jobb med att ställa om under året, och som det ser ut nu kommer vi under 2023 göra ett efterlängtat positivt rörelseresultat, säger VD Mikael Brandt

– Vi kommer från en situation där vi har haft stora utmaningar. Vi har tyvärr behövt varsla och vidta många jobbiga, men nödvändiga, åtgärder. De nya affärerna befäster vårt trendbrott och gör att vi kan fästa blicken på framtiden, säger David Sundström, Affärschef för Lindbäcks bygg.

Lindbäcks försäljning för årets tre första kvartal är den näst högsta i bolagets snart 100-åriga historia.

I en tid då bostadsbyggandet minskar kraftigt har Lindbäcks bygg kunnat öka sin marknadsandel från drygt två procent till nästan sex procent.

– Ungefär två tredjedelar av våra kostnader är industriella och de kostnaderna kan vi prognostisera och tala om för kunden. Det är en enorm fördel att kunna vara transparenta och förutsägbara när kunderna är måna om att hålla budget.

Delägare och koncern-vd Stefan Lindbäck ser tillbaka på flera tuffa år som kostat ägarna och medarbetarna mycket. Innevarande år  resultatutveckling ger däremot tydliga tecken på en positiv förändring för koncernen.

– Vi visste att det skulle kosta att växa när vi drog igång jobbet med Europas modernaste husfabrik, men vi underskattade den uthållighet som krävdes.

Det känns jätteskönt att som ägare känna trygghet och att kunna se personal och samarbetspartners i ögonen. Vi känner att de investeringar vi har gjort börjar ge resultat, säger han.