David Sundström blir ny VD

P R E S S M E D D E L A N D E. Under tisdagen den 29/8 gick nyheten ut att Lindbäcks nuvarande affärschef David Sundström efterträder Mikael Brandt som VD fr o m 1 november i år.

Lindbäcks har lyckats vända en negativ utveckling under en väldigt svår period. Den utvecklingen har varit möjlig genom ett starkt sammansvetsat team som kompletterat varandra och gemensamt gjort Lindbäcks starkare. Bolaget står fortsatt inför stora utmaningar och har ett behov av att fortsätta sin förändringsresa mot ett lönsamt och långsiktigt hållbart företag. Därför har Lindbäcks styrelse valt att utse nästa VD från bolagets ledning. David Sundström har tidigare agerat som Affärschef och varit en aktiv del i bolagets ledningsgrupp.

• Med ett starkt fokus på marknadens behov och uppbackad av en hållbar och rationell produktionsorganisation är det styrelsens bedömning att David är rätt person på jobbet. Vi är glada att han accepterat utmaningen säger Erik Lindbäck, styrelseordförande för Lindbäcks Bygg.

Lindbäcks har lyckats väl med senaste tidens affärer på bostadsmarknaden. Medan bostadsmarknaden minskar med långt över 50 procent ökar Lindbäcks sin orderstock, en utveckling som letts av David men som många i bolaget bidragit till. Den senaste tidens utveckling måste beskrivas som en framgång och nu behövs David på en annan position när han tar över som VD för det välrenommerade Piteåföretaget.

• Alla anställda på Lindbäcks har i den svåra tid som vår bransch befinner sig i visat att de besitter superkrafter, men ingen, varken jag eller någon annan skapar mirakel ensam. Tillsammans har vi förutsättningar att fortsätta reformera byggbranschen, en dag i taget. Jag är förstås ödmjuk inför utmaningen, men känner mig trygg i min förmåga att leda bolaget vidare mot lönsamhet, säger David i en kommentar.

David har en bakgrund som näringslivschef både inom Region Norrbotten och Piteå Kommun samt verkat som VD för Piteå Science Park. Han har jobbat på Lindbäcks bygg sedan 2019. Han tog rollen som affärschef 2022 och har trots en utmanande marknad säkrat flera stora affärer för företaget.

• Jag valde Lindbäcks bygg därför att jag har och alltid haft ett starkt engagemang för miljö och samhällsfrågor. Vår vision om att hållbart boende för fler i kombination med vår unika produktionsmetod gör att vi kan ge våra kunder en produkt som ligger helt rätt i tiden. Vi är inte utan utmaningar, men viktigast är att vi visat att det finns ett behov av vår produkt på marknaden, avslutar David.

Nuvarande VD Mikael Brandt tillträdde våren 2022 och har lett företaget under en utmanande period.  Vi är tacksamma för Mikaels insatser. De åtgärder som genomförts under hans ledning gör att vi kan jobba vidare mot en stabil och lönsam tillväxt.