Samhällsomvandlingen i Kiruna skapar fler byggprojekt åt Lindbäcks

Förflyttningen av Kiruna stad har pågått några år och den nya stadskärnan ska bli en central plats som förmedlar en tydlig citykänsla genom kvarters-bildningar, torg och handel. Nu är det klart att Lindbäcks på uppdrag av Nåiden Bygg ska uppföra 181 bostäder fördelade över kvarter 7,8 och 9 mitt i centrum av nya Kiruna. Det innebär att vi nu är uppe i leverans av 700 bostäder till Malmfälten bara de senaste två åren. – Det känns väldigt roligt att vi får vara en del av omvandlingen till ett nytt centrum genom att leverera fler fina hållbara bostäder till Kirunaborna, och denna gång mitt i stadskärnan, säger Ellen Bäckman, projektutvecklare på Lindbäcks.

Kvarter 7,8 och 9 i nya Kiruna centrum består av gallerior, lokaler, kontor, garage och bostäder där Lindbäcks kommer att leverera en del av bostäderna. Nåiden uppför kvarteren genom ett samverkansprojekt tillsammans med byggherren LKAB. Kvarteren byggs som ersättning av funktion där tagare av kvarteren är Kirunabostäder som i slutänden kommer att äga och förvalta fastigheterna.

Totalt 700 lägenheter i Kiruna och Gällivare/Malmfälten

Projektet utförs i samarbete med Nåiden Bygg och i och med detta projekt summerar vi kontrakt för nyproduktion av ca 700 lägenheter i Kiruna och Gällivare/Malmfälten de senaste två åren, varav vissa pågående byggen och det senaste planerad byggstart i höst.

– Vi har fått förtroendet att bygga flertalet bostäder av våra kunder i norr, vilket vi är stolta över. Vi har haft en bra och konstruktiv dialog i alla projekt och nu ser vi fram emot att få fortsätta leverera våra industriellt producerade bostäder i trä till Kiruna, säger Ellen.