Låga hyror och klimatneutralt – Lindbäcks bygger bostäder i gröna Rosendal

Lindbäcks Bygg ska leverera 162 bostäder åt Samhällsbyggnads-bolaget, SBB och konceptet Alive Bostad. – Affärsmodellen riktar sig till målgruppen unga vuxna med genomgående hållbarhetslösningar som 30 procent lägre hyra, många grönområden och hus byggda i trä, berättar David Jonsson, affärsområdeschef Lindbäcks Bygg.

Alive Bostad erbjuder hållbara kvalitetslägenheter med hög standard till unga vuxna i åldrarna 18–35 år. Alive-konceptet med 30 % lägre hyra går i täten och skapar förutsättningar för att unga vuxna ska ha råd med en egen bostad och därmed komma in på bostadsmarknaden.

Alla hus byggs i trä och på så sätt bidrar Alive till en hållbar livsstil där hyresgästerna vill ta ansvar att sänka sin klimatpåverkan. Hela kvarteret i Rosendal kommer att ha en gemensam gårdsyta med mycket grönska, träd och buskar som gynnar biologisk mångfald. I två av de tre husen kommer det att finnas inomhusparkeringar för cyklar.

– Det känns väldigt roligt att bygga i ett nytt område där all infrastruktur redan är klart; vägar, parker och omkringliggande miljöer är jättefina. Kommunen har gjort det bra, hyresgästerna får flytta in i ett färdigt kvarter från dag ett, säger David Jonsson.

Partners i projektet är förutom Lindbäcks bygg och Samhällsbyggnads-bolaget också Tengbom arkitekter och Uppsala universitet.

Fakta Alive Bostad AB Idag saknar över 500 000 unga en långsiktig och stabil bostad (Hyresgästföreningen 2019) i Sverige. Sex av tio unga i Stockholmsregionen har inte råd att bo i nyproducerade hyresrätter. Alives unika bo-koncept innebär att unga kan förverkliga sina bostadsdrömmar om ett eget långsiktigt boende med väsentligt lägre risk, utan hög belåning och helt utan kontantinsats. Konceptet avser att driva nya innovationer för att minska CO2 och energiåtgång. Alive Bostad AB är ett nystartat konceptbolag. Grundare och vd är Fredrik Wallman. Bolaget har som affärsidé att skapa positiva och långsiktiga förändringar på den svenska boendemarknaden. Alive hyresrättskoncept lanseras nu tillsammans med SBB över hela Sverige. För mer information, se www.alivebostad.se. Kontakta gärna Alive på info@alivebostad.se.