Lindbäcks kommer att använda sig av ett tåg för materialtransport från logistikcentret till elementtillverkningen i den nya fabriken på Haraholmen. AIT i Umeå står som leverantör.
– Tillsammans med AIT har vi tagit fram en lösning som kommer att minska truckkörningen i fabriken. Det gör arbetsmiljön säkrare men också logistiken effektivare, säger Lars Wallgren, ny logistikchef på Lindbäcks.
Tåget kommer att transportera skivmaterial och virke från ett av våra logistikcenter ut till vägg- och taktillverkningen. Materialet som körs ut kommer att ”kittas”, vilket innebär att det packas skräddarsytt för det vägg- eller takblock det ska användas till. Genom att göra detta reducerar vi arbetsbördan i produktionen vilket gör det möjligt att klara av den korta takttiden.
I truckgångarna där tåget kommer att köra, kommer enkelriktad trafik att tillämpas och tåget kommer att gå enligt en bestämd tidtabell.
– I första hand vill vi minska truckkörning i fabriken och minimera risken för eventuella skador. Men sedan handlar det också om att få in en tydlig takt i materialförsörjningen, som möjliggör för oss att se hur vi ligger till i förhållande till produktionen och att skapa en förutsägbar materialtransport. Vi kommer upptäcka avvikelser snabbt och därmed också se var vi behöver jobba med förbättringar, berättar Lars.
Dragtrucken är eldriven, vilket ligger i linje med Lindbäcks tanke om att tillverka flerbostadshus industriellt och effektivt utifrån ett hållbarhetsperspektiv, eftersom flera dieseldrivna truckar kan ersättas med eldrivna.
– Vi har haft ett mycket bra samarbete med AIT och känner oss trygga med att detta kommer att bli en bra logistiklösning i vår fabrik, säger Lars Wallgren.
Bild: lånad av Toyota
Ladda ner pressmeddelandet här