Weinmann levererar produktionslinje för väggar till Lindbäcks nya fabriksanläggning

Det blir det tyska företaget Weinmann som kommer att leverera Lindbäcks nya produktionslinje för väggtillverkning. Investeringen är en del av en helt ny maskinutrustning till den nya moderna produktionsanläggning som byggs på Haraholmen i Piteå. – Nu ser vi fram emot att gå in i nästa fas och börja projektera och bygga en vägglinje i världsklass tillsammans, säger Ola Magnusson, projektledare för Lindbäcks nya produktionsanläggning.

Affären är gjord med den svenska återförsäljaren Thomas Frick AB som tillsammans med Lindbäcks tagit fram en layout och teknisk specifikation för hur produktionsflödet ska fungera. Garantier för rätt funktion med leverans i rätt tid ligger bakom beslutet av valet Weinmann/Frick.
– Detta är första affären vi gör med dem och den största för hela vår nya fabrik. Vi har lärt känna varandra under det senaste året och vi uppskattar Weinmann och Fricks tekniska kunskap och professionella agerande, säger Ola Magnusson.

Avtalet med Weinmann omfattar 95 miljoner kronor.
– Det har varit spännande, roligt och givande att tillsammans med Lindbäcks team ta fram en högt automatiserad produktionsanläggning till ett sådant stort projekt med så högt ställda krav som Lindbäcks fantastiska framtidssatsning har krävt. Utmärkande för projektet har varit ett bra samarbete mellan våra respektive tekniker och den nya fabriken kommer utan motstycke bli den modernaste i Europa, säger Johan Frick, VD för Thomas Frick AB.
– Vi tackar för förtroendet och ser fram emot projektet. Vi kommer att arbeta för att fabriken kommer att sätta en hög standard för kvalitet, flexibilitet och och bra ekonomi, säger Hansbert Ott, VD på Weinmann.

I den befintliga fabriken i Öjebyn ska det tillverkas en bostadsvolym i timmen. Kravet i den nya fabriken är en färdig bostadsvolym var 30:e minut.
– En volym har oftast fyra väggar vilket innebär att vi behöver få ut en färdig vägg var sjunde minut, en produktionskapacitet på mer än en meter vägg per minut. Vi närmar oss därmed produktionstakten som finns inom fordonsindustrin. Det har varit en stor utmaning att utveckla denna linje med så hårda krav, berättar Ola Magnusson.

De delar som är mest standardiserade på insidan av väggen, skivpåläggning, skivfästning och bearbetning kommer att utföras helautomatiskt från standardiserade skivbredder. Tunga arbetsmoment för operatörerna som till exempel manuell borrning och fräsning är också automatiserade. Flödet för insida och utsida vägg kommer att vara taktat för att underlätta förbättringsarbete. De väggar som inte har arbete på utsidan kommer att plockas ut från flödet. Under 2019 ska vi börja göra en ny typ av yttervägg som klarar framtida energikrav och gör att vi kan bygga högre hus. Linjen är förberedd även för detta.
FAKTA WEINMANN
As a leading manufacturer of machines and equipment for the timber work industry, WEINMANN develops state-of-the-art solutions for your success at its site in St. Johann. That is our goal, so we put your needs at the center of everything we do. WEINMANN systems are used by carpenters and large manufacturers alike around the world. From compact machines for carpentry companies to powerful fully automated production lines, we are the perfect partner for your business. Since 1985, WEINMANN has been leading the way in the timber work industry. More than 120 employees work each day to provide you with reliable modern systems. Development, production, sales, service and training — it all happens in St. Johann. As a HOMAG Group company, we are represented on all five continents and more than 5000 of our machines are installed worldwide.

Cooperation based on trust is at the heart of everything we do — not just among our employees, but also in our relationships with our customers and suppliers. We work with you to develop the right concept to enable us to implement the right solution for you. We always have an eye on the latest trends in the market, and since you know your market better than anyone, we ensure that your suggestions and requests are always incorporated into the development work. We strive to offer you sustainable, forward-looking solutions.

Our machines are intended to ensure that you are well positioned in the long term, and this is demonstrated by the long service life of the machines. Our customers have been producing houses for over 20 years using the same system. For example, prefabricated house company Schwörer Haus has produced more than 20,000 timber houses with its WEINMANN system since 1993.

We are the only manufacturer that can offer you the full range of machine technology for timber construction. You can rely on WEINMANN for beam processing and element construction solutions, as well as for solid wood solutions. Everything you need is available from a single source: technology, software, operating unit — all on the same system. In addition to supplying machine technology, we can offer advice on optimizing your material flow and on the best position in your hall, as well as providing training for your employees. We support you from day one and at every stage of the process.

FAKTA Europas modernaste produktionsanläggning för flerbostadshus
Budget: 480 mkr
Yta: ca 40 000 kvm inkl produktion, lager, kontor, restaurang, personalutrymmen mm
Kapacitet: 1600 lägenheter/år som tillsammans med befintlig produktionsanläggning i Öjebyn ger en produktionskapacitet på 2400 lägenheter/år
Arbetstillfällen: 150 exkl. byggarbetsplatser, underentreprenörer och leverantörer. Från och med årsskiftet har vi fram till idag rekryterat 103 personer varav ca 24 % kvinnor (mål 50 % kvinnor).
Hållbarhet: hela fabriken försörjs med fjärrvärme från grannen SunPine AB och solenergi på fabrikstaket.
Invigning: 19 dec 2017
I drift: januari 2018